tisdag 6 juli 2010

Seminarium, möten och glass

Nu har jag, tillsammans med Börje Sandgren och Jane Andersson från Förbundsstyrelsen och Fredrik Rodhe, Helena Björck och Elin Johansson från Riksidrotten lyssnat på "Inför vem ansvarar ideella organisationer?". Debatten tog fart i våras när Kyrkans tidning publicerade en artikel om att bland annat endast en tredjedel av 100 ideella organisationer ger ut sina protokoll och/eller vill redovisa anställdas löner och förmåner. Debatten idag var het och intressant. Jag har tre reflektioner i form av frågor:
1. Är att lämna ut protokoll ett bra mått på öppenhet?
2. Är det uppdragsgivarna, det vill säga medlemmarna, som organisationen ansvarar inför eller är det en bredare allmänhet?
3. Vilka är det som utnyttjar offentlighetsprincipen idag? Endast medierna?

Vad tycker ni?

Sandra rapporterar att hon har träffat Ida Gabrielsson från Ung vänster som betonade vilkten av jämställdhet inom idrotten, särskilt inom beslutsfattande organ.

Jag vill också dela med mig av en historia från igår. Väl framme på flygplatsen i Visby insåg jag att flygbussen inte gick och blir därför tvungen att ta taxi. För att spara på miljön och på pengarna försökte jag få andra på väg in till Visby att dela taxi med mig. Sagt och gjort. En kvinna från en annan ideell organisation samt en man från ett läkemedelsföretag åkte med. Efter någon minut uppstod en diskussion kring vem som skulle betala de 140 kronorna som det kostade. Jag höll ett brandtal på sisådär två minuter om ideella organisationer och värdet av dem, varvid mannen säger: "Jaja, jag är från industrin, jag betalar väl".

Nu blir det glass, en sväng till Svenska Bilsportförbundet i hamnen och ett seminarium om sociala medier.

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar