torsdag 8 juli 2010

Hemma
















Bildtexter:
1. Almedalen förbereds inför Idrottens Dag.
2. Er bloggare är på väg till dagens första seminarium-
3. Får tvättas.
4. Börje Sandgren och Jane Andersson, från FS, väntar på att seminariet om "Inför vem ansvarar ideella organisationer" ska starta.
5. Sandra Muszynski diskuterar idrottspolitik med Centerns Magnus Andersson.

Nu har jag landat hemma hos mina föräldrar i Hässleholm efter en dag full av resande. Eller vad sägs om Visby, Stockholm, Malmö, Lund och Hässleholm?

För att återgå till gårdagen. De två seminarium som Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna arrangerade gick väldigt, väldigt bra. De var välbesökta, intressanta resonemang fördes och en hel del ny kunskap inhämtades. Pia Zätterström, ordförande för SISU Idrottsutbildarna kommenterade studien kring idrott och integration såhär: "För att lyckas med integration krävs utbildning. Och det från bägge håll". Klokt sagt.

Studien visar att idrotten är den klart största organiserade fritidsaktiviteten, för såväl unga med utländsk som svensk bakgrund , jämfört med andra organiserade aktiviteter och att idrotten spelar också en stor och viktig roll i ungdomarnas liv.

Ni läser artikeln och laddar ner studie här:
http://rf.se/Arbetsrum/Almedalen-2009/Nyheter/Idrottenviktigforungaoavsettbakgrund/

Seminarium nummer två fick ni liverapporter från. Läs mer på:
http://rf.se/Arbetsrum/Almedalen-2009/Nyheter/SverigeinteensamtiEU-momsstriden/
Under minglet på kvällen handlade snacket mycket om Spanien-Tyskland-matchen och huruvida om en bläckfisk kan veta resultatet eller ej. Vi fick live från scen höra hur några av våra idrottsprofiler tippade. Jag kan rapportera att Tommy Söderberg hade rätt. Övriga mingeldeltagare: bland annat Leif Pagrotsky och Margareta Winberg.
Dyrast idag: restaurangen som tog 29 kronor för ett glas vanligt kranvatten.
Jag återkommer med en summering av veckan imorgon. Nu ska jag försöka sova fem kvart i timmen.
/Helena
ps. Jag lyckades ta mig från hotellet till flyget idag igen utan att betala. Denna gången var det Tobias Wallin och Daniel da Silva från Let´s Dance som fick stå för notan. För er som undrar, bägge två är väldigt trevliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar